Kolory i szaty liturgiczne

HUMERAŁ jest to część stroju liturgicznego,  wywodzi się on ze starożytnej chusty noszonej na ramionach i szyi przez ludzi należących do wyższych warstw społecznych. Częścią szat liturgicznych stał się dopiero w IX w. we Frankonii. Humerał był symbolem karności w mowie. Ze względu na zakładanie go na głowę, a potem dopiero na szyję; w modlitwie przygotowawczej nazywano go „galea salutis” – „hełmem zbawienia” (Ef 6,17). Obecnie humerał jest to niewielka chustka z lnu lub innej tkaniny szlachetnej, naturalnej lub syntetycznej, zakładana na szyję pod albę jeśli ta nie osłania całkowicie ubioru

ALBA z łac. albus – biały. Alba jest symbolem czystości duszy będącej w stanie laski uświęcającej, zdobytej przez krew Baranka (Ap 7,14), której nagrodą będzie uwielbienie w niebie.  Jest ona długą, białą szatą, sięgającą do kostek, z długimi rękawami. Taka ukształtowała się we wszystkich obrządkach ze starożytnej tuniki, noszonej tak przez mężczyzn jak i przez kobiety.   W zależności od kroju uzupełniana humerałem. Ma oznaczać podobieństwo do Boga, który „światłem jest okryty jak płaszczem” (Ps 104,2), do Chrystusa, który przemienił się na górze Tabor i jego szaty były białe jak śnieg. Jest znakiem sprawiedliwych męczenników. Modlitwa przeznaczona do odmawiania przy jej ubieraniu mówi: „Wybiel mnie, Panie, i oczyść serce moje, ażebym we krwi Baranka wybielony, mógł zasłużyć sobie na radość wieczną”.

CINGULUM jest to gruby sznur zakończony frędzlami na obu końcach, którym przepasuje się albę, gdy jest za szeroka i za długa, by dobrze leżała na liturgii.  Symbolizuje wstrzemięźliwość, dyspozycyjność, gotowość do pracy (Wj 28,4; Kpł 8,13), znak gotowości na przyjście Pana (Łk 12,35). Jest także znakiem pracy w służbie Bożej. Modlitwa przy zakładaniu paska mówi: „Przepasz mnie, Panie, sznurem czystości i zgaś w sercu moim ogień wszelkiej pożądliwości, abym we wstrzemięźliwości i czystości serca mógł Ci coraz lepiej służyć”. Cingulum występuje w różnych kolorach.

KOMŻA jest skróconą albą o szerokich rękawach. Zastępuje albę do niższych posług. Najpierw używano jej w chórze, czyli podczas liturgii godzin, a od XIV w. także do tych wszystkich liturgicznych, dla których alba nie była wyraźnie przypisana. Symbolika komży jest taka sama co alby, a więc oznacza czystość duszy.

STUŁA to element stroju liturgicznego w kształcie wstęgi czy szarfy, lekko rozszerzona na końcach, uszyta z tej samej tkaniny, co ornat.   Kapłan i biskup noszą stułę zawieszoną swobodnie na szyi i zwisającą swobodnie z przodu. Diakon natomiast zakłada stułę na kształt szarfy z lewego ramienia, ukośnie do prawego boku i tam ją spina. Jest ona najważniejszym insygnium spośród szat liturgicznych. Symbolizuje władzę i godność urzędu kapłańskiego. Symbolizuje ona takie godność chrześcijańską, szatę godową wszystkich powołanych do nieśmiertelnego królowania z Panem Bogiem w niebie. Modlitwa jaką odmawiano przy wkładaniu stuły, tak o tym mówi: „Zwróć mi, o Panie, stułę nieśmiertelności, która straciłem przez grzech pierwszych rodziców moich, a chociaż nie jestem godny zbliżyć się do Twoich świętych tajemnic, niechaj dostąpię jednak radości wiecznej”.

ORNAT – z łac. ornare – przyodziany, przyozdobiony. Powstał z wierzchniej szaty rzymskiej, która była rodzajem płaszcza bez rękawów z jednym małym otworem na głowę. Ornatu używano przy wszystkich czynnościach kapłańskich. Od XIII w. zaczęto go obcinać z boków, by nie krępował ruchów rąk, aż w XVII w. pozostały już, tylko dwa płaty materiału, z przodu i z tyłu. Równocześnie ornat przyozdabiano coraz bardziej bogatymi haftami. Na plecach kapłana zwykle haftowano znak krzyża, symbol Ofiary krzyżowej Chrystusa i równocześnie symbol ciężaru służby Bożej. Obecnie wraca się do ornatu obszernego, odznaczającego się szlachetną prostotą i estetycznym wyglądem. Ponieważ ornat ubiera się na wszystkie inne szaty, dlatego w obrzędach święceń uchodził zawsze za symbol miłości pokrywającej grzechy (1 P 4,8). Ornat spoczywający na plecach na kształt przytłaczającego ciężaru, modlitwa przeznaczona do odmawiania przy jego wkładaniu nazwała słodkim jarzmem Pańskim (Mt 11,30). Modlitwa ta brzmi: „Panie, który powiedziałeś: jarzmo moje jest słodkie, a brzemię moje lekkie, daj, ażebym mógł je tak dźwigać, by zasłużyć na łaskę Twoją”.

W zależności od okresu liturgicznego używa się określonego koloru ornatu.

Kolor biały
symbolizuje czystość, niewinność, radość i światło oraz nastrój świąteczny. Szat liturgicznych koloru białego używa się:

  • w Oficjach i Mszach Okresu Wielkanocnego i Narodzenia Pańskiego,
  • w święta i wspomnienia Chrystusa Pana z wyjątkiem tych, które dotyczą Jego Męki,
  • w święta i wspomnienia Najświętszej Maryi Panny,
  • Świętych Aniołów,
  • Świętych – którzy nie byli męczennikami,
  • w uroczystość Wszystkich Świętych (l listopada),
  • św. Jana Chrzciciela (24 czerwca),
  • w święta św. Jana Ewangelisty (27 grudnia),
  • Katedry św. Piotra (22 lutego)
  • i Nawrócenia św. Pawła (25 stycznia).

Kolor biały może zastępować wszystkie inne kolory.

Kolor czerwony

jest znakiem krwi i męczeństwa, jak również ognistych języków, w postaci których Duch Świętych zstąpił na apostołów w Wieczerniku. Szat liturgicznych koloru czerwonego używa się:

  • w niedzielę Męki Pańskiej (Palmową),
  • w Wielki Piątek,
  • w niedzielę Zesłania Ducha Świętego,
  • w Mszach ku czci Męki Pańskiej,
  • w główne święta Apostołów i Ewangelistów
  • w dni Świętych Męczenników.

Kolor zielony

symbolizuje nadzieję, młodość, sprawiedliwość oraz odrodzenie. Szat liturgicznych koloru zielonego używa się w niedziele i dni powszednie Okresu Zwykłego.

Kolor fioletowy

wskazuje na oczekiwanie na spotkanie z Jezusem i na ducha pokuty. Symbolizuje on również żałobę oraz godność (np. strój biskupa czy prałata). Używany jest podczas Adwentu, w Wielkim Poście i w liturgii za zmarłych. Można używać go zamiast czarnego.

 

Kolor różowy

podkreśla radość z bliskości Pana i przerwę w dyscyplinie pokutnej. Używany jedynie w trzecią niedzielę Adwentu (niedziela Gaudete) i czwartą niedzielę Wielkiego Postu (niedziela Laetare).

Kolor czarny

oznacza żałobę i pokutę. Może być używany we wspomnienie wszystkich wiernych zmarłych (2 listopada) i podczas Mszy pogrzebowych dorosłych.

 

Kolor niebieski

używany jest w święta Maryjne.

 

Kolor złoty

oznacza on charakter uroczystej liturgii. Używany w ważniejsze uroczystości.

 

 

DALMATYKA jest szatą liturgiczną diakona. Wkłada ją on na albę i stułę. Pierwotnie dalmatyka była strojem Świeckim. Za jej ojczyznę uchodzi Dalmacja, od której wzięła nazwę. Strojem liturgicznym diakona dalmatyka stała się w IX wieku. Była to szata długa i szeroka, nie przepasana, o krótkich i szerokich rękawach. Z czasem uległa skróceniu, a dla łatwiejszego jej ubierania przecięto ją z obydwu boków, łącznie z rękawami. Zawsze była koloru białego z czerwonymi, pionowymi pasami, biegnącymi od ramion do dołu, z przodu i z tyłu. Od XIII w. kolor jej zaczęto dostosowywać do koloru ornatu. Dalmatyka jest znakiem urzędu diakona, który zawsze cieszył się w Kościele wielkim szacunkiem. Szata oznacza zaszczyt i honor diakona, usługującego Chrystusowi Eucharystycznemu. Kościół przedstawia dalmatykę jako szatę radości i symbol nadprzyrodzonej sprawiedliwości

KAPA jest wierzchnią szatą liturgiczną używaną podczas procesji, w uroczystej liturgii godzin i do udzielania Sakramentów poza Mszą Świętą. Kapa pierwotnie była strojem książąt i królów. Nie jest t zatem strój liturgiczny w takim znaczeniu jak pozostałe szaty liturgiczne. Nie ma też powszechnie przyjętej symboliki. Kapłan używa kapy w czasie szczególnie uroczystej liturgii i podczas udzielania sakramentów świętych poza Mszą Świętą.

WELON to chusta do zasłaniania, wyraz czci – przede wszystkim jako welon naramienny, przez który kapłan przy uroczystym błogosławieństwie ujmuje monstrancję, oraz jako welon na kielich (w kolorze dnia) – którym jest nakryty kielich, kiedy stoi przed przygotowaniem darów na kredencji. Jest symbolem uznania, szacunku i wielkości Bóstwa (2 Sm 15,30; Wj 34,33).

KOŁNIERZ, SUTANKA I KOMŻA  DLA MINISTRANTA, w  niektórych parafiach używana jest sutanka ministrancka.
Jest to długa do kostek suknia. Poza sutankami ministranci mogą używać kołnierzy i spódnic. Ich kolor zależy od koloru liturgicznego danego dnia. W wielu diecezjach sutanka nazywana jest inaczej.

BIRET nakrycie głowy różnej barwy i kształtu duchownych katolickich i protestanckich, będące również oznaką piastowanej godności lub urzędu.


Idź do…

>>do strony głównej<<

>>do Ministranci<<